Met Miet Schepens maak ik een reisje naar Rotterdam, ons hoofddoel is de tentoonstelling
"De Weg naar Van Eyck" in het Boijmans van Beuningen museum.
We hebben één nacht gereserveerd in Hotel Emma, heel centraal gelegen dicht bij het Nieuwe Centraal Station, en bij de musea.
Het Museum Boijmans Van Beuningen is een van de oudste musea van Nederland. In het jaar 1849 laat de jurist Boijmans zijn kunstverzameling na aan de stad Rotterdam. Met de verwerving van de collectie Van Beuningen in 1958 wordt de naam van het museum uitgebreid. Het museum bezit een unieke verzameling schilderijen, sculpturen en gebruiksvoorwerpen. Het gehele jaar door organiseert het museum bovendien spectaculaire tentoonstellingen over uiteenlopende onderwerpen.
De weg naar Van Eyck toont ruim negentig meesterwerken uit de Nederlandse, Franse en Duitse kunst rond 1400. De kern van de expositie bestaat uit schilderijen op paneel. Een kleine maar hoogstaande selectie van beelden, goudsmeedwerk, verluchte handschriften en tekeningen, complementeert deze kern. Zo zijn onder meer kleine sculpturen te zien van Jacques de Baerze en Claus de Werve uit het praalgraf van Filips de Stoute, hertog van Bourgondië.
De tentoonstelling bevat een belangrijke selectie werken van Van Eyck zoals de ‘Heilige Barbara’ uit Antwerpen, de ‘Annunciatie’ uit Washington en het gerestaureerde ‘De drie Maria’s' aan het graf, uit de museumcollectie. Een aantal bijzondere werken, waaronder Maelwaels ‘Madonna en kind met engelen’ komt uit de collectie van de Gemäldegalerie van de Staatliche Museen in Berlijn, partner in dit project. Uit eigen collectie is daarnaast het beroemde Norfolk triptiek te zien, een van de sleutelstukken uit de pre-Eyckiaanse tijd.
een heel originele manier om je jas te bewaren. |
Aansluitend maken we een grote wandeling door het centrum.
De "Verwoeste Stad" van Ossip Zadkine |
Op 14 mei 1940 bombarderen de Duitsers Rotterdam. De bommenregen die vroeg in de middag plaatsvindt, duurt slechts een kwartier, maar de vernietigende uitwerking, mede door de brand die ontstaat, is gigantisch.
Meer dan 24.000 woningen worden in de as gelegd. Ongeveer 800 mensen vinden de dood en 80.000 Rotterdammers zijn dakloos geworden. Als de volgende dag de Duitsers dreigen om op dezelfde manier ook Utrecht plat te gooien, is dit reden genoeg voor de capitulatie.
In Rotterdam is vrijwel het gehele centrum, het hart van de stad, veranderd in een smeulende puinhoop.
"Manhattan aan de Maas"In de jaren 90 tijd gaat de skyline van Rotterdam er heel anders uitzien. Langzaam maar zeker krijgt de stad weer enige allure. |
De Erasmus brug gebouwd in 1993-1996 |
Het Oorlogsmonument "De Boeg" |
Een 8 meter hoge bronzen beeldengroep (een roerganger, drie zeelui en een verdronkene) |
Het herdenkt de 3500 opvarenden van Nederlandse koopvaardijschepen die in deTweede Wereldoorlog het leven verloren. Het monument van Fred Carasso werd op 10 april 1957 door prinses Margriet onthuld op de hoek van de Boompjes en de Leuvehaven. |
Aan de zijkant is de tekst: "Zij hielden koers" aangebracht. |
De "Hefbrug" ontsnapt aan de verwoesting in 1940 |
In vroeger tijden vertrokken vanuit Rotterdam vele Europeanen om armoede en/of geloofsvervolging te ontvluchten. Ze werden ook wel landverhuizers genoemd en vertrokken vooral naar Noord Amerika, vol hoop op een beter leven.
In 1873 werd de NV Nederlandsch Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij (NASM) opgericht, in 1896 officieel Holland Amerika Lijn genoemd.
Na ruim 100 jaar vervoer van passagiers verliet in 1971 de Nieuw Amsterdam de Maasstad voor zijn laatste oversteek en was er definitief een einde gekomen aan een groot stuk Rotterdamse scheepvaartgeschiedenis.
Na ruim 100 jaar vervoer van passagiers verliet in 1971 de Nieuw Amsterdam de Maasstad voor zijn laatste oversteek en was er definitief een einde gekomen aan een groot stuk Rotterdamse scheepvaartgeschiedenis.
Hotel New York is gevestigd in het prachtige voormalige hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn, ook wel The Grand Old Lady genoemd.
Het hoofdkantoor werd in 1901 in Jugendstil stijl gebouwd door de architecten J. Muller, Droogleever Fortuin en C.B. van der Tak. In 1977 verhuisde het hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn naar Seattle en in 1984 stond het gebouw op de Wilhelminapier te koop.
Toen ontstond het idee: een hotel met een groot café-restaurant op de kop van de Wilhelminapier.
En op 5 mei 1993 opende Hotel New York haar nostalgische deuren.
Het hoofdkantoor werd in 1901 in Jugendstil stijl gebouwd door de architecten J. Muller, Droogleever Fortuin en C.B. van der Tak. In 1977 verhuisde het hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn naar Seattle en in 1984 stond het gebouw op de Wilhelminapier te koop.
Toen ontstond het idee: een hotel met een groot café-restaurant op de kop van de Wilhelminapier.
En op 5 mei 1993 opende Hotel New York haar nostalgische deuren.
Dit monument met reiskoffers herinnert aan de vele afvarenden. |
De Wilhelminapier met een standbeeld van de koningin. |
Restant van de omheining van Loods 24 op het terrein van de voormalige Gemeentelijke Handelsinrichtingen, die in de 2de WO door de Duitse bezetter gebruikt werd als verzamelplaats voor de deportatie van Joden.
Tussen 30 juli 1942 en 22 april 1943 werden 6.536 mensen via Loods 24 gedeporteerd.
De Oude Haven, gelegen in het centrum aan de Blaak. |
Het was de eerste wolkenkrabber van Rotterdam en wordt door sommigen ook als eerste wolkenkrabber in Europa beschouwd (al wordt die titel meestal aan de Boerentoren in Antwerpen toegekend).
De "Kubuswoningen" aan de Oude Haven gebouwd in 2001 |
Het 17e-eeuwse Schielandshuis (nu Historisch Museum) aan de Pim Fortuynplaats |
Bronzen ruiterstandbeeld van Willem IV |
s'Avonds gaan we lekker eten in een chinees restaurant langs de Westersingel, en s'anderendaags wandelen we terug naar het Museumpark.
De Kunsthal is ontworpen door Rem Koolhaas' Office for Metropolitan Architecture |
De tentoonstelling Avant-gardes is samengesteld uit de privé collectie van de Triton Foundation die met deze tentoonstelling voor het eerst expliciet als collectie naar buiten. In twee decennia is de collectie uitgegroeid tot een verzameling van wereldformaat met representatieve werken van de belangrijkste en meest invloedrijke kunstenaars vanaf de laat negentiende eeuw tot nu. In nauwe samenwerking met de Triton Foundation zijn voor de tentoonstelling ruim honderdvijftig werken van internationale topkwaliteit geselecteerd van ruim honderd verschillende kunstenaars uit de voorhoede, de avant-garde, van de westerse kunstgeschiedenis.
Er is werk te zien van grote vernieuwers als Marcel Duchamp, Piet Mondriaan en Yves Klein en andere avant-gardisten die braken met de gangbare artistieke regels van hun voorgangers en experimenteerden met nieuwe uitingsvormen. Onder hen zijn kunstenaars als George Braque, Francis Picabia, Willem de Kooning, Elsworth Kelly, Frank Stella en vele anderen. Aangevuld met werk van klassieke meesters als Vincent van Gogh biedt Avant-gardes een uitgebreid beeld van de ontwikkelingen in de moderne kunst.
Paul Cézanne "Pot de Géraniums" |
Le Corbusier "Femme attablée aux Mains Croisées" |
Louise Bourgeois "Borsten" |
Andy Warhol "Elvis Presley" |
Zestien monumentale beelden van Maillol zijn getransporteerd naar Rotterdam. Het beroemde beeld La Nuit (De nacht), een van de eerste monumentale beelden van Aristide Maillol (1861-1944) is uit een openbaar plein in Stuttgart gegraven en arriveerde samen met honderdtwintig andere Maillol werken in Rotterdam voor zijn grote overzichtstentoonstelling in de Kunsthal. Maillol is vooral bekend om zijn monumentale vrouwenfiguren en wordt geroemd om zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de twintigste-eeuwse beeldhouwkunst. De Kunsthal presenteert vanaf 15 september in een prachtig overzicht een twintigtal monumentale beelden, een ruime selectie van kleinere sculpturen, een tiental zelden getoonde imposante tekeningen en enkele vroege en late schilderijen en studies. Tegelijkertijd biedt zij een podium aan het internationale debat tussen experts en kunsthistorici.
Maillol heeft zijn hele oeuvre opgebouwd rond verschillende onderwerpen, als de natuur, de mens, de kunstenaar, de Middellandse zee en verbeeldt deze in de vorm van een vrouw in allerlei verschillende houdingen, materialen en formaten. Hij put daarbij uit de vroeg klassieke beeldhouwkunst, maar combineert deze met de verworvenheden uit de moderne tijd zoals vorm, ritme en stijl. Door een groot aantal van zijn monumentale beelden en de studies daarvan, bij elkaar in een ruimte te zetten, wordt de ontwikkeling van zijn beelden en de diversiteit van de vrouwfiguren benadrukt.
De tentoonstelling toont verschillende disciplines en geeft daarmee inzicht in Maillols werkwijze en zijn uitdrukkingskracht.
De tentoonstelling is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Musée Maillol.
'Les Trois Nymphes" |
"La rivière" |
"Air" |
Daarna nemen we onze laatste lunch in het mooie en gezellige "Nieuw Rotterdams Café"
ingericht in het oude kantoor van het dagblad NRC.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten