vrijdag 12 oktober 2012

Bezoek Luik: De "Golden Sixties" - 11 Oktober 2012


Mijn bezoek aan de tentoonstelling over China in Maaseik (laatste week) besluit ik te combineren met een bezoek aan de "Golden Sixties" Expo in het station Guillemins van Luik, het prachtige station ontworpen door de Spaanse architect Santiago Calatrava.

(foto uit internet)


























De jaren ’60 vormden een belangrijk keerpunt in de 20ste eeuw en brachten een omwenteling teweeg in onze wereld. Op alle continenten ontstond een tijdperk van overvloed, activiteit en dynamiek, wat zich vertaalde in een grondige gedragswijziging van de mensen. Tijdens de Golden Sixties waaide een revolutionaire nieuwe wind door de sectoren van de economie, de cultuur en de politiek.










  






De politieke revolutie: de wereldpolitiek wordt overhoop gehaald, net als de krachtverhouding tussen landen, gemeenschappen en sociale klassen door opmerkelijke revoluties: 
de verdeling van Duitsland, de Zesdaagse Oorlog, de Vietnamoorlog, de Praagse lente, de oorlog in Algerije, de dekolonisering in Afrika, de onlusten in Noord-Ierland, de grote stakingen van ’60 in België.







 



De barricades in Parijs in mei 1960
 




De revolutie in de zeden en de cultuur maakt komaf met de traditionele waarden, de achterlijke moraal en de artistieke conventies van een starre en conformistische wereld: de contraceptie, gelijkheid tussen man en vrouw, de hippierevolutie, de tijd van de yéyé’s, Popart en popmuziek,...



 


 





Hugo Claus

De Nouvelle Vague



 

 
 
De hippiebeweging





 



POP ART
 
  





 


De technologische en economische revolutie brengt de consumptiemaatschappij op gang voor een nieuwe generatie die gretig de vruchten plukt van de groei. De opkomst van de televisie en de film voor het grote publiek. Beroepssportmensen... 






 

 


FILM


De gang van het Hotel du Globe uit ‘La Grande Vadrouille’ 


 




Na afloop vervolg ik mijn treinreis richting Maaiseik. 
In Bilzen neem ik een bus naar Genk en vandaar een bus naar Maaiseik, maar kom per vergissing in Maastricht terecht, waar ik een bus terug neem naar Lanaken vanwaar ik  eindelijk met enkele uren vertraging in Maaseik aankom.
Ik heb zo een groot deel van Oost-Limburg verken, inclusief de site van Ford Genk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten